NOUTATI LEGISLATIVE SI TERMENE DE DEPUNERE SITUATII SI DIVERSE DECLARATII IN ANUL 2020

Buna ziua stimati PRESEDINTI / ADMINISTRATORI / CONTABILI

Echipa Adoris doreste sa va aduca la cunostinta ultimele noutati legislative privind desfasurarea activitatii in cadrul Asociatiilor de Proprietari:

1. Aveti obligatia de a depune la Primaria de sector – Biroul Asociatiilor de Proprietari, Situatia soldurilor elementelor de Activ si Pasiv, cu datele financiar-contabile de la 31.12.2019 (termen de depunere 28.02.2020). Va recomandam ca soldul de casa din cadrul Balantei Activ-Pasiv ce o veti depune sa nu depaseasca pragul legal de 1.000 lei, altfel riscand amenda. Exista deja cateva Asociatii care au fost amendate din cauza faptului ca au tinut in casierie sume mai mari de 1.000 lei.

2. Certificatul de calificare profesionala pentru administratorii de bloc trebuie obtinut pana in anul 2021. Conform Ordonantei de Guvern nr. 21/2019, se amana termenul prevazut de art. 106 al Legii 196/2018 pana la 01.01.2021.

3. De asemenea, incepand cu 01.01.2020 salariul minim brut pe economie a crescut pana la valoarea de 2.230 lei. In cazul in care venitul brut pentru o norma de 1h/zi este sub 280 lei (2230 lei : 8h):

a) fie majorati salariul brut al angajatului astfel incat sa nu fie mai mic de 280 lei/ora/zi.

b) fie micsorati numarul de ore, astfel incat ceea ce rezulta din impartirea salariului brut la nr. de ore sa nu fie mai mic de 280 lei.

Aveti obligatia de a intocmi acte aditionale de marire a salariului si de a le inregistra in Revisal. Termenul-limita pana la care trebuie facuta raportarea este 31.01.2020. (descarcati model de aici)

4. Din ianuarie 2020 s-a eliminat plata majorata a CAS și CASS pentru salariatii part time (cf. Legii nr. 263/2019 pentru modificarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, care a intrat in vigoare la inceputul lunii ianuarie 2020). Deci, incepand cu 01.01.2020 toate contributiile vor fi calculate la venitul brut realizat.

ATENTIE Pentru luna dec. 2019 (termen de depunere 27.01.2020) contributiile se calculeaza ca si pana acum. Noutatea legislativa o vom aplica din febr. 2020 (pt. venituri ian. 2020).

5. Aveti obligatia de a depune la ANAF D101 – declaratia privind impozitul pe profit aferent anului 2019 (termen de depunere 25.02.2020). Obligatoriu de depus de catre toate asociatiile de proprietari inregistrate ca platitoare de impozit pe profit. (pt. verificare click pe urmatorul link: http://www.mfinante.gov.ro/agenticod.html?pagina=domenii)

6. Aveti obligatia de a depune la ANAF D205 numai pentru venituri ocazionale declarate in D100 in anul 2019. Atentie! nu se declara impozitele retinute la sursa pt. venituri din salarii si asimilate salariilor sau alte venituri declarate in anul 2019 in D112 (termen de depunere 31.01.2020).

7. Presedintilor si membrilor Comitetului Executiv le revine obligatia de a convoca Adunarea Generala a proprietarilor, in primul trimestru al anului. La convocarea acesteia, va recomandam, in mod imperios, sa aveti in vedere prevederile art. 47 din Legea 196/2018, pt. a putea fi siguri ca Adunarea Generala a fost convocata legal. In caz contrar riscati ca toate hotararile pe care le veti adopta in sedinta adunarii generale sa fie atacate in instanta si sa fie declarate nule.

8. Dupa cum stabileste Legea 196/2018, asociatiile de proprietari trebuie sa aiba deja adoptat un regulament de bloc. Termenul stabilit de Legea asociatiilor de proprietari pentru adoptarea acestuia s-a implinit in luna septembrie 2019. In cazul in care in Asociatiei dvs. nu a fost deja adoptat, va recomandam sa puneti in discutie si sa aprobati acest Regulament in cadrul urmatoarei Adunari Generale.

De asemenea si STATUTUL Asociatiei de Proprietari trebuie adaptat si reactualizat cu datele specifice ale Asociatiei dvs. si la Acordul de Asociere initial trebuie redactat un Act Aditional cu datele actuale privind membrii Asociatiei (termenul prevazut de Legea 196/2018 a expirat in septembrie 2019). Pentru a fi valabile si legale, ambele documente (statutul si actul aditional al acordului de asociere initial) trebuie discutate si votate in adunarea generala a Asociatiei, apoi depuse la Judecatorie! (descarcati Regulament ; descarcati Statut).

Pentru orice neclaritati trimiteti mail pe adresa: office@cenzorate-expertize.ro

 

Va multumim si va uram succes!

Cu respect,

Echipa Adoris                                                     20.01.2020